Persoon: Kullamaa Keskkooli väitlusõpetaja Heli Mäe


Oktoobrikuu persooniloos räägime Kullamaa Keskkooli õpetaja Heli Mäega, kes pärast alustava väitlusõpetaja programmi läbimist asus oma koolis väitluskursust juhendama. Saame teada, kuidas tekkis huvi väitluse õpetamise vastu, milline on väitlusõpetaja argipäev Kullamaa Keskkoolis ja kuidas teadmised argumenteerimisest on kasuks tulnud ka väitlustunnist väljaspool. 

Miks otsustasite alustava väitlusõpetaja programmist osa võtta?

Väitluse teema vastu hakkasin huvi tundma seoses debattidega inglise keele tunnis. Oli soov teada saada, kuidas on protseduuriliselt õige vaielda ja kuidas selgub võitja. Eesti Väitlusseltsist ei teadnud ma enne alustava väitlusõpetaja programmiga liitumist midagi. Meie kooli õppejuht suunas mulle info vastava koolituse kohta ja teadsin kohe, et see ongi see, mida vajan. Tahtsin saada ise targemaks selles vallas, aga eelkõige tahtsin teada, kuidas õpetada koolis õpilased mingil teemal arutama ilma, et nad omavahel riidu läheks, inetusi hakkaks üksteisele ütlema ja ei hakkaks üksteist emotsionaalselt „materdama“.

Milline näeb välja väitlusõpetaja töö Kullamaa Keskkoolis?

Kullamaa Keskkoolis on alates sellest õppeaastast väitluskursus kohustuslik kõigile 10. klassi õpilastele. Algselt pidi see olema vabatahtlik valikkursus, aga juhtkond leidis, et selle kursuse läbimine tuleb kasuks kõigile. Raske on sellele vastu vaielda, sest oma seisukohtade argumenteeritud esitamine on vajalik igas eluvaldkonnas. Kursus koosneb 35 tunnist, tunniplaanis on nad paaristundidena üle nädala. Väitlust ongi hea teha paaristundides, sest 45minutilises tunnis ei jõua läbi teha kõiki elemente – soojendusharjutus, teooriaga tutvumine, ülesande seletamine, ülesande lahendamine grupis või paaris, esitamine, kommenteerimine.

Kogu kursuse materjali esitan iga tunni kaupa slaididena, mida jagan õpilastega Drive’is, sest nii saavad ka puudujad aimu, mis tunnis tehti, ning ka kodune ülesanne on slaididel lahti seletatud.

Milline mõju on programmis omandatud teadmistel olnud teie igapäevaelule?

Väitlusõpetaja koolitusel saadud teadmised annavad endast märku, kui meil on näiteks õpetajatega vaja arutada mingil suuremal teemal ja vaja on jõuda lahenduseni, millega kõik nõusse jääks. Olen proovinud tagasisidestada vaidluse punkte – millised tunduvad emotsioonidele tuginevad ning millised on rohkem argumenteeritud ehk põhjendatud. Oleme ka konkreetselt läbi viinud miniväitluse - direktor palus abi sellisel teemal nagu „Kas jätta õpetajate tuba samasse ruumi või kolida vabanevasse raamatukogu ruumi?“. Ka algklasside võõrkeelepäeval kasutasin ühe elemendina väitlust – lapsed pidid avaldama arvamust ja ka põhjendama oma seisukohti teemal „Kas iga inimene peab oskama vähemalt kümmet võõrkeelt?“

Miks on väitlus oluline?

Väitlusoskused on vajalikud kõigile. Meile kõigile meeldib, et meie arvamus kuulatakse ära, meie seisukohtadega arvestatakse ning meist peetakse lugu, sest oskame vaielda ilma teisi solvamata. Tulevikus on kasvõi näiteks poliitmaastikul pilt palju parem, sest üle Eesti tegeletakse väitluse õpetamisega. Väitlusseltsile ja Argumendi koolitajatele suur aitäh!

Millega te lisaks (väitlus)õpetaja tööle veel tegelete?

Lisaks väitluse õpetamisele annan koolis inglise keele tunde ning juhendan õpilaste uurimistöid, toimetan kooli ajalehte, tantsin kahes rahvatantsurühmas ning õpetajate võimlemisrühmas. Väga meeldib aega veeta lastelastega.