Jaanuarikuu persoon: värske nõukogu liige Reelika Turi

Jaanuari persooniloos saame teada, miks võib Väitlusseltsi nõukogusse kuulumine olla põnev ka juhul, kui isiklikku väitlustausta pole, millega seisab koolijuht Reelika Turi igapäevaselt silmitsi ning millisena näeb Reelika Arutleva Kooli haridusprogrammi rolli Kindluse koolis, mida juhib.

Mis seob Sind väitluse ja Väitlusseltsiga?

Olen EVS-iga koostööd teinud tegelikult juba mõned aastad, tellinud õpetajatele koolitusi, kasutanud õpetajana mitmeid argumendiõpetuse materjale ja tänaseks on minu kool tublil esimesel Arutleva Kooli aastal. 

Kuulud järgmiseks kaheks aastaks Väitlusseltsi nõukogusse. Milliste eesmärkide ja ootustega sündis otsus kandideerida?

Usun, et iga koolijuht peab olema eeskuju ja rääkima ka kaasa ühiskonnas aktiivsetel teemadel ja panustama nendesse organisatsioonidesse, millesse nad usuvad. EVS-i nõukogusse kandideerimine tuli tegelikult Kuressaare Nooruse kooli juhi soovitusena ja mina hakkasin sellest lihtsalt kinni. 

Töötate Kindluse Kooli juhina. Millised on täna koolijuhi igapäevased rõõmud ja mured?

Koolijuhi igapäev on ettearvamatu, mõni päev saab rahulikult süveneda ja juhtimistegevustega tegeleda (Kindluse koolis on praegu umbes 830 õpilast ja 100 personaliliiget), samas mõnel teisel päeval tuleb tegeleda igasuguste ootamatustega sellises tempos, et ununeb lõunasöökigi süüa. Töö ise on keeruline, nõuab erinevaid oskusi alates kommunikatsioonijuhtimisest kuni hoone automaatikani.

Kindluse Kool kuulub Väitlusseltsi Arutleva Kooli haridusprogrammi esimesse lendu. Räägi, kuidas Arutleva Kooli programmini jõudsite?

Olin selle programmi fookusgrupi intervjuus ja mulle tundus programmi kava lugedes, et sai kokku täitsa selline asi, millel on palju potentsiaali. Kindluse Koolis oli selleks hetkeks 6. õpigruppidesse jõudnud just meie kooli oma kasvandikud. On väga sümboolne, et neist sai Arutleva Kooli 1. fookuslend. Arutleva Kooli peamine fookus läheb väga kokku meie visiooniga – ka meie soovime, et iga meie kooli lõpetav õpilane oleks ettevõtlik ennastjuhtiv hea eneseväljendusega asjalik noor, kes julgeb astuda sisse järgmisest uksest, mille ta enda jaoks avab.

Milliste emotsioonidega koolipere Arutleva Kooliga liitumist tervitas?

Kuna programm oli uus, siis ega kooliperel vist mingit reaktsiooni polnudki. Küll aga on eriline, et see on Kindluse Kooli jaoks üldse esimene programm, millega oleme liitunud (ma oleme ainult 5 aastat vana kool). Kui programmi tutvustasin, oli koolipere valmis katsetama ja ega nad teavad ka mind juba piisavalt hästi – mingit jama ma ju poleks promonud.

Kuidas on Arutlevas Koolis osalemine muutnud õpetajate ja õpilaste argipäevi?

Kõige rohkem on see muutnud 6. õpigruppide õpilaste koolielu, nad saavad nädalas ühe tunni lisaks argumendiõpetust, nendega kasutavad aineõpetajad väga palju arutlemise ja kriitilise mõtlemise arendamise meetodeid. Nad teavad tänaseks, mis on väitlus ja on osalenud oma esimesel väitlusturniiril. 

Miks on argumenteerimis- ja kriitilise mõtlemise oskuse edendamine noorte seas tänapäeval eriti oluline?

Tänapäeva noored on palju keerulisemas seisus kui minu generatsioon – veel 15 aastat tagasi oli internetist leitu enamasti hea ja asjalik lisainfo. Tänaseks oleme jõudnud sinna, kus üle ühe video TikTokis või Instagramis pead sa mõtlema, kas see on päriselt nii. See tähendab, et meie noored peavad teadma, mis on deepfake ja peavad suutma analüüsida kõike seda, mida tehisarud nende ümber loovad. Meie ülesanne on anda neile piisavalt oskusi, et end sellest keskkonnast läbi närida.